ESP8266 z czujką pir HC-SR501 w domoticz.

Od ponad roku używam Domoticz do sterowania różnymi urządzeniami w swoim domu.
Ostatnio uparłem się na uruchomienie czujek PIR HC-SR501 ,które od dłuższego czasu leżały w szafie.





Do stworzenia czujnika potrzebujemy:
- PIR HC-SR501 
-ESP8266 ( ja używam LoLin)

Na początek musimy ściągnąć programy do obsługi EspEasy.
Ze  strony projektu pobieramy program ESPEasy R120.  

W paczce znajduje się program flash.cmd którym wgrywamy plik do naszego ESP8266.
Po uruchomieniu pojawi nam się terminal w którym najpierw podajemy port USB do którego mamy podpięty nasz ESP8266.
Następnie podajemy wielkość pamięci ,u mnie to 1024.
Następnie podajemy wersję programu ,jeśli pobraliśmy plik R120 ,wpisujemy tutaj 120 i po zatwierdzeniu zaczyna się flashowanie naszego układu.
Po zakończeniu ujrzymy komunikat.
Po zakończeniu odłączamy nasz ESP od komputera i podłączamy ponownie.
Wyszukujemy w połączeniach wifi Esp0 i łaczymy sie z nim.
W przeglądarce wpisujemy adres 192.168.1.4 i pojawi nam się okno do ustawień naszej sieci.

Podajemy hasło do naszej sieci i przesyłamy do naszego ESP.
Pojawi nam się okno z adresem IP pod jakim od tej chwili będziemy mieli dostęp do ustawień naszego ESP.
Po zalogowaniu się na nowym adresie IP przechodzimy do ustawień CONFIG
W Controler IP podajemy IP naszego Domoticza
Poniżej login i dalej hasło.
Zapisujemy i przechodzimy do zakładki DEVICES

Delay ustawiamy sobie dowolną wartość ja ustawiłem 20.
W Domoticz w konfiguracji -sprzęt dodajemy sobie wirtualny przycisk.
Po kliknięciu w utwórz wirtualne czujniki .


Przechodzimy do zakładki urządzenia
Wyszukujemy naszego i odczytujemy nr. IDX który następnie wpisujemy w ustawieniach ESP (zaznaczone na czerwono).



Dane podpinamy do D4 w naszym ESP ,czyli GPIO 2




W domoticz pojawi nam się czujka jako przycisk wystarczy zmienić na Motion Sensor i załatwione właśnie posiadamy czujnik ruchu o bardzo dużych możliwościach. 

Możemy w zdarzeniach połączyć go z oświetleniem konkretnego pomieszczenia ,lub kamerą i zlecić przesłanie zdjęcia w momencie wychwycenia ruchu.
Możliwości jest mnóstwo.


Zapraszam wkrótce do następnych projektów - Mazimen
Powodzenia.



Edytowano 30.01.2018r.
Czujka sama wybudzała się co chwilę co powodowało mruganie światła na przedpokoju co kilka minut i zalewanie skrzynki e-mail zdjęciami z kamery.
Problem rozwiązał kondensator 400 nf wlutowany między dwie nóżki procesora tak jak na zdjęciu poniżej.

Mam nadzieję ,że pomogłem choć troszkę ,ja raz się już poddałem z tymi czujkami pod arduino uno właśnie ze względu na fałszywe wybudzanie ,tym razem mam nadzieję ,że problem rozwiązałem.

Pozdrawiam i do zobaczenia wkrótce.








Komentarze

  1. Po całodniowym teście w końcu się udało czujka się sama nie wybudza ,czas na następne ,alarm kupczy dobry ,ale najgorszy dla złodzieja taki którego nie zna i się nie spodziewa co potrafi nasz system ,a Domoticz jak wiecie potrafi wiele od wiadomości ,zdjęć po włączanie syren ,świateł ,blokadę drzwi i wiele wiele innych co sobie tylko wymyślimy ,tutaj ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super działa, lecz po takim ustawieniu pir załączył światło na 1m. Jak zrobić aby światło było włączone tak długo jak ruch jest wykrywany, lub na 1minutę ale jeśli czujnik wykryje ruch licznik zaczyna liczyć od nowa tą 1m.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można w zdarzeniach ustawić dłuższy czas , jest tez czujka na niebieskiej płytce ze zworkami można tam ustawić stan wysoki przez cały czas trwania ruchu ,lub stan wysoki w momencie wykrycia ruchu po czym przechodzi w stan niski ,jeśli ruch trwa znowu załącza stan wysoki i znowu przechodzi w stan niski. Zielona płytka nie ma tych zworek i czas po jakim przechodzi w stan niski możemy ustawić potencjometrem.
      Można trochę pokombinować ,ale na razie pracuję nad nowym projektem odczytu napięcia na akumulatorze w samochodzie i przesyłaniu informacji do Domoticz ( ZIMA ;)

      Usuń
    2. Tak ustawienie potencjometrem pomaga, lecz ja wolałbym jeden impuls załączenia a resztę ustawić w blokach. Ten pir załącza różne rzeczy w zależności od pory dnia. Raz światło a raz co innego. Tak więc stan wysoki na czujce ustawiony na 1 min. nie wskazany.
      Życzę owocnych prac w samochodzie i na blogu. Ps fałszywe wybudzania ustały po wlutowaniu kondensatora?

      Usuń
    3. Ustały na początku jednak przy dłuższym wlaczeniu i tak co jakiś czas pojawia się fałszywy alarm ,zamówiłem niebieska czujkę i mikrofalowa jak dojdą spróbuję z nimi.

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja aż tak zaawansowanym użytkownikiem nie jestem. Jak na razie u mnie jest zamontowany czujnik ruchu https://interblue.pl/czujniki-ruchu,c,41 który ma za zadanie włączać światło, gdy tylko pojawi się ruch.

    OdpowiedzUsuń
  5. Stary temat , ale dodam , może komuś się przyda to rozwiązanie. Ja zmieniłem wersję softu w ESP8266 i pin gpio , pomogło bez kondensatorów .

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla mnie to jest bardzo niezrozumiałe i właśnie dlatego do wszelkich prac elektrycznych wolę zadzwonić po fachowca. Jeśli ktoś szuka dobrego elektryka to ja mogę polecić tego z http://www.elektryk-krakow.pl/ gdyż u mnie zawsze sobie poradził z każdym problemem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale pojechałeś z reklamą :) która nie ma nic wspólnego z tematem ... gratulacje

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak to się u mnie zaczęło ,czyli od tego powinienem był zacząć ;)

Robot ze sterowaniem i przesyłaniem obrazu przez wifi.